Neuletyö - Knitwork 35 / 2020

otsikko%201%20aaa_1000x393.jpg

Hyvää sunnuntai-iltaa. 

Tällä viikolla juttelen teille jostain muusta, kuin tuosta hyvän mielen palapeitosta. Jätin sen hetkeksi nyt lepäämään, sillä minulla alkoi tällä viikolla taideryhmä. Se kokoontuu kerran viikossa tämän syksyn ja talven ajan. Ensi keväänä ryhmä pitää sitten pienen näyttelyn. Ilmoittauduin mukaan siksi, että tekisin joskus muutakin kuin vain neuloisin.

Mutta kuinkas sitten kävikään.

Ryhmässä olikin aihe vapaa. Siellä sai siis valita, mitä haluaa tehdä. Piirtää, maalata tai vaikka huovuttaa. Kun kuulin tästä, niin tämä tätihän pisti heti lankanyssäkät kassiin, sukkapuikot takataskuun ja porhalsi paikalle nopeammin kuin tuuli.

Kun minun vuoroni tuli sitten kertoa mitä haluaisin tehdä, kaivoin esiin nämä koesukkani ja palapeiton palaseni. Minulla oli monta ideaa ja ajatusta siitä, mitä voisin tehdä tulevaan näyttelyyn neulomalla. Ajatukseni pyörivätkin neulegraffiteissa, neulemeemeissä ja kantaa ottavissa villasukissa.

oh%20shit%208_400x375.jpg

Niin esittelin vuorollani ajatukseni ohjaajalle, eikä ohjaaja ollut oikeastaan edes yllättynyt. Hän tuntee minut jo sen verran hyvin. Hän itseasiassa innostui itsekin näistä minun ideoistani kovasti ja halusi tutustua neuleisiini tarkemmin.

Nyt minulla onkin kaksi aika selkeää ajatusta siitä, mitä haluan näyttelyyn neuloa. Aion tehdä näyttelyyn jonkinlaisia neulemeemejä ja sarjan kantaaottavia villasukkia. Se, miten toteutan nuo neulemeemit sekä sukat ja mikä niiden aihe tulee olemaan, on vielä aivan auki.

Nämä sukat eivät tule siis myyntiin tai muuhun vastaavaan tarkoitukseen. Niiden on tarkoitus herättää katsojassa ajatuksia. Siksi ne eivät välttämättä tule olemaan kivoja, kauniita tai käytännöllisiä. Ajattelin neuloa kyllä pääasiassa huumorilla höystettyjä sukkia. Täytyy nyt katsoa, kuinka pitkälle ideat riittävät. 

20200925_124052_400x417_400x417.jpg

I just love to knit, oh shit

Kantaaottavista villasukista nämä sukat ovat ensimmäiset koekappaleet, jotka nyt tein. Halusin suunnitella ja neuloa kerrankin sukat, jotka ovat ihan minun näköiseni ja sitä nämä nyt aika lailla ovat. Niissä on minun lempivärini, niissä on hiukan asennetta, ripaus huumoria ja kannanotto.

Vapaasti käännettynä tuo teksti sukassa on suomeksi: Minä vain rakastan neulomista, voi paska. En osaa nyt sen tarkemmin selittää, mitä tuo lausahdus tarkoittaa, mutta sellainen ajatus minulle tuli mieleen, kun rupesin suunnittelemaan tätä sukkaa. Tässä alla onkin ensimmäinen koekappale, johon kokeilin neuloa tekstiä kirjoneuleena.

20200922_085140_400x400_400x400.jpg

Nämä sukat on toteutettu siis kirjoneuleena ja kyllä, olen istunut taas Excelin äärellä monta tuntia. Olen itse tyytyväinen tähän lopputulokseen, sukat näyttävät yllättäen ihan siltä, miltä ajattelinkin niiden näyttävän ja värit ovat aivan buenot. 

oh%20shit%207_400x400.jpg

Koska ehdin laittaa jo instaan yhden kuvan seuraavista sukista, laitan sellaisen nyt tännekin. Tässä pieni makupala tulevista sukista: Oldmaid for free. Niissä lukee: Vanhapiika ilmaiseksi.

Syy, miksi olen tekemässä juuri tällaisia sukkia on siinä, että olen elänyt jo niin kauan yksin, että pidän itseäni vanhana piikana. En veloita siitä siis mitään, jos joku kunnollinen könsikäs korjaa minut parempaan talteen :D Tuo XOXO tarkoittaa suomeksi sitten haleja ja pusuja :D

20200926_144719_533x400%20%282%29.jpg

Nyt en tiedä, laitanko näitä sukkia enempää tänne blogiin. Voi olla, että säästän loput tekeleeni ensi kevään näyttelyyn. Täytyy nyt katsoa miten nämä jutut menee. Jos minusta ei siis kuulu jonain viikkona mitään, niin ei hätää, olen kyllä olemassa.