Neuletyö 27 / 2021

kevo1_850x276.jpg

Minä täällä taas 😊

No heippa. Täällä sitä taas ollaan bloggaamassa, nyt kun minulla on hetki aikaa. Loppuviikko onkin sitten kiirettä täynnä ja nämä tämän kertaiset uudet Kevyet kesäsukatkin odottelevat vielä valmistumistaan. Olen ottanut nyt siis vihdoinkin ohuemmat kesälangat ja pienemmät puikot esiin. Ajatuksena minulla on ollut neuloa lyhytvartiset kesäsukat.

kev2_400x400.jpg

Aivan sellaisia sukkia en nyt neulo, mitä suunnittelin alun perin tekeväni. Ne suunnitelmat muuttuivat tässä matkan varrella vedestä maalle. Eli. Kun rupesin suunnittelemaan näitä kesäsukkia, ajattelin alun perin tehdä jotkut vesiaiheiset sukat, sillä järvet ja niiden rannoilla vietetty aika kuuluu perinteisesti suomalaiseen kesään.

kev1_400x534.jpg

Niin piirtelin kaavioon aaltoja ja valitsin väreiksi valkoisen ja pari sinistä sävyä. Kun sain varren valmiiksi, muutinkin mieleni. En pitänyt sukasta. Aallot olivat ihan ok, mutta värit olivat minusta pielessä. Se jokin wau-faktori vain puuttui. Minua kiehtoi suunnattomasti yhdistää valkoiseen Arwettaan virheitä sävyjä sinisten sijaan. Enkä  päässyt tuosta ajatuksesta irti.

IMG_20210527_122035__01_400x400.jpg

Niin tämä kiusaus kävi niin suureksi, että päätin purkaa tuon sukan alun ja aloittaa uudestaan alusta vähän toisenlaisilla väreillä. Puran harvemmin mitään, mutta nyt ajattelin tehdä sen, enkä kadu päätöstäni. Moni varmasti tunnistaakin tästä alla olevasta kuvasta tuon purkamistavan, jota minulla on tapana käyttää. Eli.

kev3_400x400.jpg

Poimin ensin neljälle puikolle silmukat siltä riviltä, johon asti minun täytyy sukkaa purkaa. Sitten kun olen varmasti poiminut kaikki silmukat talteen, puran vain neuletta siihen asti. Näppärää, vai mitä. Jäljelle jää se mitä halusinkin ja kasa purettua lankaa. Tuon valkoisen puretun langan käytin sukassa uudestaan.

IMG_20210527_125209__01_400x400.jpg

Koska en halunnut tehdä vihreitä vesiaiheisia sukkia, korjasin hiukan kaaviota. Päätin siirtyä sukissa veden ääreltä rannalle. Olinkin suorastaan helpottunut, kun sain toteuttaa tuon värivisioni niin kuin halusin. En tiedä, mikä pakkomielle minulle oli aluksi yrittää väkisin neuloa näitä sukkia sinisellä värillä. En edes välitä sinisestä.

kev4_400x533.jpg

Joka tapauksessa tuo neulominen tuntui näillä vihreillä sävyillä mukavalta ja oikealta. Tässä alla onkin kuva tuosta ensimmäisestä valmiista sukasta. Korjasin siis kaavion, ja aiemmin piirtämäni aallot toimivat pohjana näille kukille ja nurmikolle sukissa. Nuo kukat lisäsin kaavioon viimeisenä.

kev7_400x400.jpg

Kun sain kaavion korjattua olin aika tyytyväinen lopputulokseen. Se näytti siltä miltä pitikin. Nimesinkin nämä sukat nyt Kevyiksi kesäsukiksi ja kokeilin näissä jotain minulle vähän vieraampaa asiaa, eli neulomista kolmella värillä yhtä aikaa. Tuossa kukkamallikerrassa nimittäin neulotaan kaksi kerrosta kolmella värillä, kun muu sukka neulotaan kahdella värillä kerrallaan.

kev8_400x400.jpg

No ei se nyt niin vaikeaa ollut, vaikka aluksi sitä vähän epäilinkin. Lankadominanssin käyttö helpotti neulomista huomattavasti, vaikka vähän hitaampaa puuhaa tuo olikin. Juuri nyt olen aloittanut toisessa sukassa kantapään neulomisen. Palaillaan siis taas asiaan, kun tuo toinenkin sukka on valmis 😊

Auringon valoa sinne, Kikiliakii

Kevyet kesäsukat
Koko: 38-39
Puikot: 2 mm
Langat: Arwetta ja Socki Fine
Langanmenekki: ?
Ohje: Ehkä tulossa....
Suunnittelija: Kikka Virolainen