Synttärilahja äidille

Minulle on käynyt vahinko. Olen neulonut niin intensiivisesti näitä joululahjoja, että oman äidin synttärilahja meinasi unohtua kokonaan. Nyt tiedän mitä aion neuloa hänelle. Kainuun perinnelapaset. Uskon, että äitini osaa arvostaa tätä lahjaa ja pitää siitä.

Minun sukuni asuu nimittäin Kainuussa. Olen itse syntynyt Oulussa ja ollut koko ikäni salaa ylpeä siitä, että olen sieltä  kotoisin. Olen kuitenkin asunut lähes koko ikäni täällä Etelä-Suomessa.

Minun äitini ja isäni ovat samalta kylältä ja suurten maanviljelijäperheiden lapsia. Kummassakin perheessä oli 10 lasta. Osa heistä on tässä ajan saatossa nukkunut jo pois, mutta sanotaan, että minulla on ollut 20 setää ja tätiä ja tosi paljon serkkuja.

Muistan ne lapsuuteni kesät, jolloin vietimme kesälomat maalla mummolassa. Oli navetta ja peltoja ja lehmiä ja se tosi kamalan jännittävä ulkohuusi. Kun siellä kävi, niin pelkäsi tippuvansa aina huussin reiästä alas ja yöllä sinne ei uskaltanut mennä ollenkaan.

Heinätöissäkin olen ollut mukana ja istunut serkkujen kanssa heinäkuorman päällä, kun heiniä on viety latoon kuivumaan. Pirtissä tuoksui maalle ja leivinuunissa paistuivat pullat. Mitä muistoja. Tuli ihan ikävä lapsuuden kesiä.

Nyt ajattelin neuloa äidilleni nuo Kainuun perinnelapaset, joita neulotaan aika paljon tällä hetkellä muutenkin. Löysin ohjeen ET -lehden nettisivuilta ja voin laittaa tähän linkin ohjeeseen, jos sinua kiinnostaa millaisista lapasista nyt puhun:

https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/kasityot/neulo-kainuun-varikkaat-kukkalapaset

Värit näihin lapasiin olen yrittänyt valita ohjeen mukaan ja sen mukaan millaisia värejä minulta kaapista juuri nyt löytyy. Ihan perinteiset näistä lapasista ei tule, mutta uskon, että ne tunnistaa kuitenkin Kainuun perinnelapasiksi.

DSCN3256%20%282%29_400x400.jpg

Näillä 8 värillä ja mustalla pohjavärillä ajattelin yrittää pärjätä lapasia neuloessa. Minulla on varalla vielä punainen lanka, jos mieleni muuttuu vielä matkan varrella ja haluan muuttaa väritystä hiukan johonkin suuntaan. Muuten tämä suunnitelma olisikin tässä :)