EDIT: Nyt tein sellasen tempun, että kirjoitin muutaman postauksen täällä blogissa kokonaan uusiksi ja tässä ne nyt on 😊

Hei!

Nyt kun vuosikymmen on vaihtumassa, on aika ynnätä vuodenvaihteen lukuja yhteen. Kuinka paljon minulla on lankaa, kuinka paljon olen kuluttanut lankaa ja mihin nämä neuleet ovat sitten menneet.

Tein tämän saman inventaarion vuosi sitten ja huonompaan suuntaan on menty, vaikka se tosin riippuu siitä, mistä vinkkelistä asiaa katsoo. Minun vinkkelistäni lankavarastoni on lihonut viimeisen vuoden aikana 10 kiloa.

En ymmärrä, miten tässä on päässyt käymään näin. Kehuin vuosi sitten, että ostan lankoja vain tarpeeseen ja siksi lankavarastoni kauhun tasapaino on melko vakio. Nyt lankavarastoni paino on kuitenkin noussut, vaikka olen omasta mielestäni neulonut koko vuoden tosi ahkerasti.

En aio ottaa nyt kuitenkaan absoluuttista kantaa lankahankintoihin tämän takia. Ajattelin lähestyä aihetta hiukan hellemmin ja pyrkiä ensi vuonna enemmänkin tuohon painonhallintaan. Jottainhan täs kun tarttis tehdä.

DSCN5648%20%282%29_400x400.jpg

Lankavarastoanalyysi

No niin. Nyt olen ynnännyt ensimmäiset luvut yhteen ja aika nololta näyttää. Minulla on tällä hetkellä yhteensä 365 lankakerää. Osa vajaita, osa jämiä, osa täysiä keriä. Niitä on kuitenkin niin paljon, että minulla on yksi kerä jokaiselle vuodenpäivälle.

Suurin osa näistä lankakeristä on pieniä 50 gramman keriä, mikä selittääkin melkein niiden määrän. Minun lankavarastostani löytyy kolmea eri vahvuista sukkalankaa. Ensin on kaikkein ohuin (vauva)lanka, sitten Novita Nallen vahvuiset sukkalangat ja lopuksi Novita 7 Veikan vahvuiset langat.

Olen tullut siihen tulokseen, että nämä vahvuudet riittävät minulle ja olen keräillytkin näitä vahvuuksia ihan tarkoituksella. Akryyli- tai muita lankalaatuja minun lankavarastostani ei taida löytyä. Olen pistänyt ne ystävällisesti kiertoon.

Painoa näille lankakerille on kertynyt yhteensä 25,2 kiloa. Jos laskee, että olen tämän vuoden aikana kuluttanut 7,5 kiloa lankaa, niin tuo lankamäärä riittäisi minulle vallan hyvin jopa kolmeksi vuodeksi. Minun ei ole siis pakko ostaa lankaa, mutta onko minulla halua olla ostamatta, onkin sitten jo toinen juttu.

MINUN LANKAVARASTONI - MY YARNSTASH 

teetee Pallas: 30,5 kerää, painoa 1214 g
Gjestal Maija: 94,5 kerää, painoa 4683 g
Adlibris babymerino: 47 kerää, painoa 2186 g
Muut vauvalangat: 34 kerää, painoa 1699 g
Novita Nalle: 35.5 kerää, painoa 3390 g
Sekalaiset langat: 29,5 kerää, painoa 1770 g
Novita 7 Veljestä: 53 kerää, painoa 6673 g
Raitalangat Novita ja Socki: 16,5 kerää, painoa 1765 g
Adlibris Socki: 24,5 kerää, painoa 1901 g

Yhteensä 365 kerää, painoa 25 282 g

Mitä tuli neulottua analyysi

Mitä minä olen sitten neulonut tämän vuoden aikana. Pääasiassa sukkia ja sivuasiassa lapasia. Villapaitojen neulomiseen minulla ei riitä pinna. Innostun uusista malleista nopeasti ja kyllästyn myös melkein yhtä nopeasti. Siksi neulon harvemmin kahta samanlaista sukkaparia.

Lahjoina olen antanut tänä vuonna yhteensä 33 paria sukkia sekä tumppuja ja joululahjoja niistä on ollut 18 paria. Olen siis sukittanut sekä sukuni että tuttavapiirini niin, että kohteet alkavat jo loppua. Mutta eipä hätää, onneksi voin lahjoittaa sukkia hyväntekeväisyyteen, jos niikseen tulee.

Ja niin olen tehnytkin. Tänä vuonna lahjoitin TYKSin Naistenklinikalle 22 paria vauvansukkia. Viime vuonna minulta lähti joulun alla 25 sukkaparin paketti HOPElle. En ole vielä päättänyt ensi vuoden lahjoituskohdetta, mutta luulen, että vien ensi jouluna sukkia ja lapasia Pelastusarmeijaan.

Omaan käyttööni en ole neulonut tänä vuonna kuin noin 10 paria sukkia. Niistä lempparini olivat nämä Mia Sumellin Kakkarat, joita valmistuikin sitten lopulta kaksi paria pienen neulejumin ja luovan tauon jälkeen. Mutta valmistuipa kuitenkin.

20190914_172601_400x533.jpg

Nettineulelehti Ullaan meni tänä vuonna kaksi lasten sukkamallia ja blogissa julkaisin pari sukkamallia ohjeineen. Saapa nähdä, innostunko enää ensi vuonna suunnittelemaan omia sukkamalleja. No. Aika varmasti taas jossain vaiheessa.


NEULOTUT ASUSTEET 2019 - KNITTED SOCKS AND MITTENS 2019

Neulottu lahjaksi (jouluksi 18 paria)                 33 paria

Neulottu hyväntekeväisyyteen                         22 paria

Neulottu omaan käyttöön                                10 paria

Muuhun käyttöön                                             5 paria

YHTEENSÄ                     70 paria

Langanmenekki                -7525 g

Vuoden ilot ja surut

Se mistä olen ollut tässä viime viikot iloinen, on se että olen löytänyt vihdoinkin omalle käsialalleni sopivat sukkapuikot Nallen vahvuisille langoille. Minun kokoni on siis 2.75 mm. Minun ei tarvitse enää kirjoneuleita neuloessa arvuutella valitsenko puikot 2.5 mm vai puikot 3 mm. Minun kokoni on siinä välissä.

Toistaiseksi näillä puikoilla neulotut sukat ja lapaset ovat olleet tosi sopivia. Jos en olisi päässyt viime kesänä käymään Karnaluksissa, olisivat nämä 2.75 mm puikot jääneet löytymättä. Karnaluksissa käynti oli muuten myös yksi tämän vuoden kohokohtia, se oli minun ensimmäiseni.

Se mikä minua on tänä vuonna sitten surettanut hiukan, on ollut ajanpuute. Minä neulon tosi paljon, mutta silti minulla on ollut sellainen olo, että olisin voinut neuloa enemmänkin. Minulla on käynyt monta kertaa mielessä se, että olispa kiva jos ois neljä kättä ja vuorokaus olis hiukka pidempi.

Minulla jäi tänä vuonna neulomatta monta sellaista ihanaa sukkamallia, jotka olisin kyllä mielelläni neulonut, jos minulla olisi ollut vain aikaa. Mutta mikäs hätä tässä, valmiissa maailmassa, uusia vuosia tulee. Toivottavasti.

DSCN5333%20%282%29_400x400.jpg

Vuoden pidetyimmät sukat ja lapaset

Vuoden onnistuneimmat sukat olivat ehdottomasti nämä langanjämistä neulotut "peppi pitkätossu" sukat. Ne saivat aivan ylettömän määrän tykkäyksiä niin Facebookissa kuin Instagramissakin. Facebookissa sukista piti 1379 henkilöä ja Instagramissa sukat saivat 680 sydäntä. Tämän takia minun on ollut uskottava itsekin, että nämä sukat ovat hyvät.  Haluankin kiittää nyt kaikkia sukista tykänneitä seuraajiani! Kiitos <3

20191022_160625_400x412.jpg

Vuoden onnistuneimmat lapaset olivat nämä lilat Kainuun perinnelapaset. Niistäkin pidettiin paljon, vaikka itse lapasmalli on ihan perusjuttu. Facebookissa niistä piti 1116 neuleiden ystävää ja Instagramissa lapaset saivat 245 tykkäystä. Luulen, että nuo värit olivat näissä lapasissa se juttu, miksi näistä pidettiin niin paljon 😉

20191122_114548_400x400.jpg

Vuoden mokat

Koska minulla on tapana mokailla aika tasaiseen tahtiin, jouduin hetken miettimään, mikä on ollut tänä vuonna ehkä se noloin blogimoka. No. Se tietysti, kun innostuin kokeilemaan blogin kirjoittamista Turun seudun murteella. Aluksi se tuntui tosi hyvältä ja hauskalta ajatukselta, mutta kun sitten luin tekstejäni myöhemmin, oli myötähäpeän määrä suuri. Niin poistin nämä karmeat postaukset täältä blogista kokonaan.

Minulla on ehkä hiukan ärsyttäväkin tapa kirjoittaa kirjakielellä ja tosi jäykästi, mutta kirjoitan näin siksi, etten osaa kirjoittaa muuten. Puhun oikeassa elämässä tosi vahvaa murretta, jossa pätkitään sanojen loput pois. Sitä en jaksa lukea pidemmän päälle edes minä itse.

20191130_083355_400x400.jpg

Uuden vuoden lupauksia

Nyt kun vuosikymmen vaihtuu toiseksi, ajattelin että teen kaksi asiaa. Annan yhden uuden vuoden lupauksen ja teen blogissa jotain uutta. Muuta en aio uutena vuotena nyt tehdä ja luvata.

Lupaan siis kautta sukkapuikkojeni hillitä vuonna 2020 tekemiäni lankaostoksia. Ostan vain tarpeeseen, jos joku lanka loppuu kesken neulomisen. Tavoitteenani on pudottaa ensi vuonna rakkaan lankavarastoni painoa, ei lisätä sitä.

Se miten blogini sisältö muuttuu, selviää sitten ajan myötä. En kerro siitä nyt sen enempää, sillä tämä ajatus on minulla vasta nyt työn alla. Voi olla, ettei se muutu lopulta sitten mitenkään.

Ei muuta kun mukavaa uutta vuotta 2020!

Terkuin Kikiliakii

YEAR 2019

Yarnstash analysis

I have 365 yarnball in my yarnstash. One ball for every day of the year. My yarnstash weight is 25,2 kg which is a lot! I have use 7,5 kg yarns in this year. Next year I will buy new yarns only when I will really need them.

I have knit together 70 pair woolsocks and mittens on this year. 33 pair were gifts and 22 pair I gave to a charity. I hope I’ll have next year more time for knitting and I’ll try to write more text in english too. Too bad, my english is not so good.

Merry Xmas and a happy New Year to You all!