Neuletyö - Knitwork 22 / 2021

IMG_20210323_101105__01_850x289.jpg

Huomenta huomenta

Olen ollut viimeiset pari viikkoa jotenkin tosi väsynyt, vaikka sukkapuikot ovat viuhuneet vauhdilla. Viimeiset viisi päivää tein kotona isoa pääsiäissiivousta, niinpä minulla on nyt aikaa kirjoitella teille tänne blogiin, kun kotihommat on tehty :) Olikin täällä siivouksen tarvetta, huh huh B)

Nyt kun äitienpäivä on pikku hiljaa lähestymässä, olen ajatellut neuloa äidille sukat <3 Kun kyselin toiveita sukkien suhteen, sain seuraavanlaisia toiveita: Koska kesä on tulossa, olisi kiva jos sukat olisivat valkoiset. Niissä olisi kiva olla myös kesän ja juhannuksen värejä, eli sinistä ja vihreää. Myös kukat olisivat kivoja. Tai sydämet. 

iti2_400x400.jpg

Sanoin äidille, että sydänsukkia en tee. Niistä on tehty niin paljon erilaisia versioita, että se alkaa olla jo vähän käytetty idea. Edes minä en taida keksiä enää sydänsukkia uudessa muodossa. Niin päädyimme kukkasiin. Niistä voisi jotain uutta vielä keksiä :)

Sitten muistin että minullahan on jemmassa joskus aikoja sitten piirretty kukan malli, jota käytin "Nature is the future" -sukissa. Etsin siis sen esiin. Jokaisella on varmasti se oma tapansa suunnitella sukkia. Minun tapanani on se, että kun olen ensin pyöritellyt sukkaideaa mielessäni, mietin siihen melkein ensimmäisenä värit.

iti3_400x400.jpg

En aina, mutta hyvin usein. Sen jälkeen istun rakkaaksi tulleen Excelini ääreen ja rupean piirtelemään kaavioita. Tähän käytän reilusti aikaa. Keskimäärin minulla menee 30 tuntia (3 päivää) yhden sukkamallin kaavioiden piirtämiseen. Joskus vähemmän ja joskus taas enemmän.

Kun olen saanut alustavat kaaviot valmiiksi, otan sukkapuikot ja langat esiin ja rupean neulomaan sukkia. Itse kaavioissa ei ole useinkaan paljonkaan korjattavaa, ne kun teen jo aika rutiinilla, mutta värien kanssa saa välillä kikkailla.

Niinpä näistä äitienpäiväsukistakin on tulossa kaksi eri väriversiota. Sitten neulon sen ensimmäisen sukan valmiiksi. Jos kaavioon tulee jotain korjattavaa, niin korjaan ne jutut tässä vaiheessa. Kirjoitan myös sen kirjallisen ohjeen tässä vaiheessa. Sitten neulon toisen sukan kirjallista ohjetta ja kaavioita tarkasti seuraten.

iti4_400x533.jpg

Jos huomaan virheitä, korjailen niitä vielä ja sen jälkeen sukat lähtevätkin testineulojalle. Sitten vain odotellaan mikä on lopputulos. Onko ohje ollut ymmärrettävä, selkeä vai löytyikö sieltä vielä virheitä. No yleensä tässä vaiheessa niitä virheitä ei enää löydy, mutta kirjallisiin ohjeisiin olen saanut joskus toiveita selvennyksistä.

Olenkin pyrkinyt ottamaan nämä toiveet ohjeissani aina huomioon. Loppupeleissä ohjeitani on kuvailtu kyllä selkeiksi ihan sellaisenaan :) Lopuksi julkaisen ohjeen jossain. Lankajengissä tai ilmaisena ohjeena täällä omassa blogissani. Joskus taas ohje jää vain minun omiin arkistoihini muistoksi.

Niin. Miten tämä tarina liittyy näihin äitienpäiväsukkiin, no eipä oikeastaan mitenkään, tuli vaan mieleen tämäkin asia :)

iti5_400x400.jpg

Tässä yllä olevassa kuvassa äitienpäiväsukkien ensimmäiset versiot ovat jo valmiina vaaleansinisinä ja valkoisina. Tunnustan, että lähetin äidille jo kuvan näistä. Hän kysyi minulta, olenko tekemässä miesten sukkia, ompas ne kivan näköiset! :D

Myönnän, että näistä sukista voi tulla mieleen miesten sukat, koska kuviot ovat sukissa kovin graafisia, mutta äitienpäivä sukkia minä yritin tehdä :D No. En aio antaa näitä sukkia äidille äitienpäivänä. Luulen, että se sukkamalli tulee olemaan salaisuus siihen asti, kunnes tuo päivä on käsillä :)

Äidilläkin on jotain mistä yllättyä. Nyt vaihdoin näiden kukkasukkien värimaailman naisellisemmaksi ja tässä alla kuvaa juuri nyt työn alla olevasta sukasta :) Nyt tämä sukan alku näyttää jo nätiltä ja naisen jalkaan sopivalta.

iti1_400x400.jpg

Kuten olen jo joskus aiemmin todennut, niin väreillä on uskomattoman suuri vaikutus siihen, miltä lopullinen sukka näyttää. Siksi yritänkin valita ne aina huolella ja käytän valitsemiseen reilusti aikaa. Joskus tämä sopivien värien valinta osuu heti nappiinsa ja joskus taas minunkin täytyy tehdä jokunen värikokeilu.

Näistä sukista on tulossa jossain vaiheessa ohje, mutta juuri nyt minulla on sellainen kutina, että tämä ohje jää vain minun omiin arkistoihini. Virallista nimeä en ole näille sukille nyt vielä keksinyt, siksi työnimenä on ollut "Kukkia äidille".

Nyt toivotan oikein kivaa pääsiäisen alkua ja aurinkoa sun elämään!

Lämmöllä Kikiliakii